1.0
PENGENALAN
Imam Syafie
amat dikenali di kalangan umat Islam. Umat Islam amat mengkagumi ketokohan dan
kebijaksanaannya dalam bidang fiqh dan usul fiqh. Sejarah mencatatkan terdapat
dua kejadian penting telah berlaku semasa kelahiran beliau. Kejadian pertama
iaitu sewaktu dalam kandungan, ibunya bermimpi sebutir bintang telah keluar
daripada perutnya dan terus naik menjulang tinggi, kemudian bintang itu pecah
berderai dan berselerakkan memenuhi daerah-daerah di sekelilingnya. Kejadian
kedua pula iaitu pada hari Imam Syafie dilahirkan, dua orang ulama besar iaitu
Imam Abu Hanifah (Imam Mazhab Hanafi) dan Imam Ibn Jurej al-Makky (mufti Hijaz)
telah meninggal dunia. Kedua-dua kejadian itu ditafsirkan bahawa akan lahir
seorang putera yang akan menyinari alam dengan ilmunya dan bakal menggantikan
kedua-dua tokoh ilmuwan yang meninggal itu. Tafsiran ini akhirnya menjadi
kenyataan (Siradjuddin Abbas, 1979)[1].
2.0 RIWAYAT HIDUP
Nama penuh
beliau ialah Abu Abdullah Muhammad bin Idris bin Abbas bin Uthman bin Syafie
bin Saib bin Abu Yazid bin Hashim bin Abd Mutalib bin Abd Manaf. Beliau
berketurunan Quraisy, ayah dan ibunya berasal dari Mekah. Beliau mempunyai
pertalian darah dan keturunan dengan Rasulullah s.a.w pada datuknya Abd Manaf.
Beliau dilahirkan di Ghazzah Palestin pada tahun 150H dan wafat di Mesir pada
29 Rejab tahun 204H bersamaan dengan 820M. Nama Syafie telah diambil daripada
nama datuknya iaitu Syafie bin Saib.
Imam Syafie hidup dalam keluarga
yang miskin dan menderita semasa kecilnya. Bapa beliau telah meninggal dunia
sebelum beliau dilahirkan. Ketika berusia dua tahun, ibunya telah membawa
beliau ke Mekah, kampung halaman asal keluarganya dan tinggal di sana selama 20
tahun. Selama berada di Mekah, beliau banyak berkecimpung dalam bidang keilmuan
khususnya yang berkaitan dengan ilmu agama. Ketika itu umat Islam dikatakan
berada dalam “zaman keemasan” iaitu zaman pemerintahan Khalifah Harun ar-Rasyid
dan al-Makmun.
Imam Syafie banyak menghabiskan
zaman mudanya dengan menuntut dan mendalami ilmu pengetahuan. Beliau belajar
membaca dan menghafal al-Quran dengan Ismail bin Qustantein. Ketika berumur
sembilan tahun, beliau telah berjaya menghafal seluruh juzuk al-Quran. Imam
Syafie juga berminat dengan bidang sastera Arab. Pada zamannya, Imam Syafie
terkenal sebagai penyair. Syairnya sangat indah dan bermutu tinggi, bukan
sahaja dari segi tema dan mesejnya tetapi dari segi bentuk dan gubahan yang
terkawal dan seimbang. Menurut Mohd Saudi (1986) Imam Syafie telah menghafal
sebanyak 10,000 rangkap daripada syair Huzail. Perkara ini diakui Imam Syafie
dalam kitabnya, Az-Zuhdi. Beliau juga telah menghafal syair-syair daripada Amru
al-Qiss, Zuheir, Jarir dan lain-lain.
Ketika berusia 13 tahun, Allah s.w.t mengurniakan kepadanya suara yang
merdu. Apabila beliau membaca al-Quran, ulama di Mekah menjadi khusyuk dan
menangis semasa mendengar bacaannya kerana takut kepada Allah s.w.t. Pada usia
10 tahun Imam Syafie telah menghafal kitab al-Muwatta’, karangan Imam Malik.
Imam Syafie telah menghafal kitab tersebut dalam tempoh sembilan malam. Ketika
berusia 15 tahun pula beliau diiktiraf menjadi guru Sheikh di Masjid Haram dan
boleh memberi fatwa.
3.0
GURU-GURU DAN MURID-MURID IMAM SYAFIE
Imam Syafie
telah menuntut banyak ilmu daripada para gurunya yang jauh dari tempat
tinggalnya dan guru-guru tersebut juga mempunyai manhaj keilmuan yang berbeza.
Beliau telah menimba ilmu dari para guru di Mekah, Madinah, Yaman dan Iraq.
Imam Syafie mempunyai ramai guru kerana beliau banyak mengembara. Antara
guru-gurunya yang tersohor iaitu mereka yang terkenal pandai dalam bidang fikah
dan fatwa. Antara guru beliau ialah[2]
:
- Di Mekah
1.
Sufyan bin Uyainah
2.
Muslim bin Khalid Al-Zanji
3.
Said bin Salim Al-Qaddah
4.
Daud bin AbdurrahmanAl-Aththar
5.
Abdul Hamid bin Abd Azizi bin Abi Rawad
6.
Ismail bin
Qustantein
- Guru Imam Syafie di Madinah
1.
Imam Malik bin Anas
2.
Ibrahim Ibn Saad Al-Ansari
3.
Abdul Aziz bin Muhammad ad-Darurdi
4.
Ibrahim Abnu Abi Yahya al-Asaami
5.
Muhammad bin Said
- Guru Imam Syafie di Yaman
1.
Muthraf bin Mazin
2.
Hisyam bin Abu Yusuf Qadi San’a
3.
Umar bin Abi Salamah
4.
Yahya bin Hasan
- Guru Imam Syafie di Iraq
1.
Waki’ bin
Jarrah,
2.
Abu Usamah Hamad bin Usamah,
3.
Ismail bin ‘Aliah,
4.
Abdul Wahab bin Abd Majid,
5.
Muhammad bin Al-Hassan.
Imam Syafie mempunyai ramai murid yang setia menuntut ilmu dari beliau
pada ketiga fasa kehidupan intelektualnya sama ada ketika beliau menetap di
Mekah, Baghdad dan Mesir. Antara murid-murid beliau ialah :
- Di Mekah
1.
Abu Bakar
Al-Humaidi
2.
Abu Ishaq Ibrahim bin Muhammad Al-‘Abbasi
3.
Abu Bakar Muhammad bin Idris
4.
Abu Al-Walid Musa bin Abu Al-Jarud
- Di Baghdad
1.
Abu Al-Hasan Ash-Shubbah Al-Za’fariim
2.
Abu Ali Al-Husaini bin Ali Al-Karabisi
3.
Abu Tsaur Al-Kalbi
4.
Abu Abdurrahman Ahmad bin Muhammad bin Yahya
Al-Asy’ari Al-Bashri
5.
Imam Ahmad bin Hanbal
6.
Ishak bin Rahawaih
- Di Mesir
1.
Harmalah bin Yahya bin Harmalah
2.
Abu Ya’qub bin Yahya Al-Buaithi
3.
Abu Ibrahim Ismail bin Yahya Al-Muzni
4.
Muhammad bin Abdullah bin Abdul Hakam
5.
Ar-Rabi’ bin Sulaiman bin Daud Al-Jizi
6.
Ar-Rabi’bin SulaimanAl-Muradi
Anak murid Imam Syafie yang benar-benar rapat yang membantu beliau
menulis dan menyusun buku tidaklah ramai. Antaranya ialah Ar-Rabi’ bin Sulaiman
Al-Muradi, Abdullah bin Zubier Al-Humaidi, Abu Ya’qub bin Yahya Al-Buwaiti
Al-Masri, Abu Ibrahim, Ismail bin Yahya Al-Muzani Al-Masri, Ar-Rabi’ bin
Sulaiman Al-Jizi, Harmalah bin Yahya Al-Yajubi dan Yunus bin Abdil A’la.
Imam Syafie
banyak menulis buku yang kebanyakannya menjurus kepada ilmu fiqh dan usul fiqh.
Dikatakan bahawa Imam Syafie telah mengarang 113 kitab dalam ilmu usul, tafsir,
fikah, adab, ilmu falak, ilmu kedoktoran dan lain-lain yang memberi sumbangan
yang besar kepada ahli fikir Islam. Antara karya-karyanya ialah : Ar-Risalah, Ahkam
al-Quran, Ikhtilaf al-Hadith, Ibtal al-Istihsan, Jima’ al-Ilm, Kitab Al-Qiyas.
Kesemua karya ini adalah dalam kitab Usul Fiqh. Manakala karya beliau dalam
kitab Fikah ialah Al-Umm, Al-Musnad, Mukhtasar al-Muzani, Harmalah, Jami’al
al-Muzani al-Kabir dan Jami’ul-Muzani as-Syaghir.
Imam Syafie adalah ulama mujtahidin yang kuat berpegang kepada al-Quran,
Hadith, Ijma’ Ulama, Qias dan Masolih al-Mursalah. Pendapat Imam Syafie
diterima oleh sebahagian besar orang-orang Islam kerana segala fatwanya sesuai
dengan suasana, masyarakat dan adat resam sesuatu kaum. Beliau mengasaskan
kaedah-kaedah tertentu dalam mensabitkan hukum seperti menggunakan hadis yang
sohih untuk mensabitkan hukum tanpa melihat statusnya. Beliau sangat teliti
dalam mengutarakan pandangan khususnya dalam masalah ibadah. Mazhab as-Syafie telah
berkembang dengan pesat di Afrika Utara, Mesir, Indo China, Sri Lanka, Armenia,
Kurdistan dan di Kepulauan Melayu, Indonesia, Singapura dan Malaysia.
[1]
Samsu Adabi Mamat, Wan Ramli Wan Muhamad (2002). Cendekiawaan
Islam Perintis Peradaban Manusia. Kuala Lumpur: Utusan Publications &
Distributors Sdn Bhd.
[2]
Muhammad Zahrah (2011). Biografi Gemilang Imam
Syafie. Terj: H. Muhammad Zuhirsyan, Puchong, Selangor: Jasmin
Publications.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan