Program Nilam ini merupakan satu strategi untuk menanamkan minat membaca di kalangan rakyat Malaysia khususnya murid sekolah sehingga wujudnya tabiat membaca dan budaya membaca di kalangan rakyat Malaysia. Objektif Program Nilam ini adalah :
- Menjadikan murid banyak membaca. Pembacaan melibatkan semua genre, bahan yang berkualiti dan tidak terkongkong kepada pembacaan yang berorientasikan peperiksaan sahaja.
- Menggalakkan sekolah terus menjana idea kreatif dan inovatif bagi menyemai tabiat membaca.
- Melahirkan tokoh murid yang berketrampilan dalam pembacaan, mempunyai sifat kepimpinan, berani berhadapan dengan khalayak, berkeyakinan tinggi dan berpengetahuan luas.
- Melahirkan lebih ramai golongan pelajar yang cintakan bahan bacaan, menjadikannya sebagai satu budaya dan menjadi 'role model' kepada rakan-rakan sebaya yang lain.
- Menjadi pemangkin terhadap budaya membaca dalam masyarakat.
Sistem Ganjaran Tahap Jauhari Sekolah Rendah
Jumlah Bacaan / Buku
|
Pengiktirafan
|
90 - 179
|
Gangsa
|
180 - 269
|
Perak
|
270 - 359
|
Emas
|
360 ke atas
|
NILAM
|
Tahap kedua iaitu Tahap RAKAN PEMBACA (RP), memberi penekanan kepada kebolehan murid membimbing dan menarik minat orang lain supaya suka membaca. Murid-murid yang telah membaca sebanyak 100 buah buku di tahap Jauhari, layak memasuki tahap Rakan Pembaca (RP). Walau bagaimanapun aktiviti tahap Jauhari masih lagi diteruskan. Pengiktirafan Rakan Pembaca adalah seperti berikut :
Sistem Ganjaran Tahap Rakan Pembaca
Markah
|
Pengiktirafan
|
100 - 199
|
Gangsa
|
200 - 299
|
Perak
|
300 - 399
|
Emas
|
400 ke atas
|
NILAM
|
Kesimpulannya, Program Nilam adalah satu pendekatan yang memberi peluang dan galakan kepada murid-murid menggunakan keupayaan diri membentuk tabiat membaca. Pelaksanaan program secara sistematik disokong dengan dokumen dan rekod yang sahih memudahkan penilaian dan pengiktirafan. Ianya juga dapat dijadikan sumber rujukan bagi pihak-pihak yang berminat mengkaji atau menjadikannya sebagai contoh untuk dilaksanakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan