Ahad, 25 Mac 2012

MAJLIS TADARUS AL-QURAN DAERAH SABAK BERNAM 2012

Majlis Tadarus Al-Quran Daerah Sabak Bernam 2012 telah diadakan secara berperingkat. MTQ sekolah-sekolah rendah daerah Sabak Bernam dibahagikan kepada 2 zon iaitu Zon A dan Zon B. Zon A terdiri daripada 20 buah sekolah yang mengambil bahagian iaitu di sekitar kawasan Sungai Besar, Pasir Panjang dan Sekinchan. Manakala Zon B terdiri daripada 18 buah sekolah yang mengambil bahagian di sekitar Sabak, Sungai Air Tawar dan Sekendi.

Sekolah Kebangsaan Sapintas termasuk dalam sekolah-sekolah rendah Zon B. Pihak sekolah di bawah Panitia Pendidikan Islam telah menghantar 6 orang wakil untuk menyertai pertandingan Tilawah Al-Quran (lelaki dan perempuan), Hafazan (lelaki dan perempuan) dan Bercerita Kisah Nabi (lelaki dan perempuan).

Majlis Tadarus Al-Quran Zon B telah diadakan pada 21 Mac 2012 bersamaan dengan 28 Rabiulakhir 1433 H, hari Rabu bertempat di Sekolah Kebangsaan Seri Mawar, Sungai Air Tawar. Majlis tersebut telah bermula dari 8.00 pagi hingga 12.00 tengah hari. Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah s.w.t, 4 orang peserta MTQ dari SK Sapintas telah berjaya memasuki peringkat akhir. Peserta-peserta MTQ tersebut ialah :

1.  Nurin Syazwani bt Abdul Karim  (Hafazan)

2.  Muhamad Aimi Wafi b Mohd Khamsani (Hafazan)

3.  Muhamad Asyiqul Khoir b Kasim (Tilawah)

4.  Intan Liyana bt Mohd Hanapi (Bercerita Kisah Al-Quran)

Untuk makluman semua, peringkat akhir Majlis Tadarus Al-Quran sekolah-sekolah daerah Sabak Bernam telah diadakan pada 22 Mac 2012 (Khamis) bertempat di SMKA Simpang Lima. Dalam majlis tersebut seramai 6 peserta (3 peserta terbaik dari Zon A dan 3 peserta terbaik dari Zon B) bertanding. Peserta yang mendapat Johan (tempat pertama) dari setiap bahagian akan mewakili daerah Sabak Bernam ke peringkat negeri Selangor yang akan diadakan pada 7 April 2012 bertempat di Petaling Perdana.

Walaupun peserta MTQ SK Sapintas tidak mendapat tempat pertama dalam bahagian yang dipertandingkan, namun alhamdulillah Nurin Syazwani bt Abdul Karim kategori hafazan perempuan telah mengharumkan nama sekolah dengan mendapat tempat ke 3 dengan pungutan markah 91%. Pihak sekolah mengucapkan syabas dan tahniah di atas usaha yang dilakukan oleh Nurin Syazwani dan gurunya. Mudah-mudahan tahun hadapan ramai lagi murid-murid dari SK Sapintas yang berjaya di dalam MTQ Daerah Sabak Bernam.

Bercerita Kisah Nabi Oleh Luqman

Bersemangat Intan Bercerita....tahniah...


Penyelia Kanan Pendidikan Islam Daerah Sabak Bernam
 Tn Hj Mohd Basri b Hj Sirat


berdebar-debar menunggu keputusan hakim


Tahniah Nurin Syazwani berjaya memasuki peringkat akhir
Naib Johan Hafazan Perempuan Peringakt Zon B

Tahniah Intan berjaya memasuki peringkat akhir MTQ
Tempat ke 3 Peringkat Zon B

Muhamad Aimi Wafi b Mohd Khamsani berjaya juga
memasuki peringkat akhir hafazan lelaki MTQ
Tempat ke 3 peringkat Zon B

Tempat Ke 3 Hafazan Perempuan
MTQ Sekolah-Sekolah Daerah Sabak Bernam
Tahniah Nurin Syazwani....


Tiada ulasan: